Stacja Nigdy w Życiu

________________________________ ________________________________

Concert after a short residency at "La Muse en Circuit" studio - the video was made by Gilles Paté

"Stacja Nigdy w Życiu", la collaboration entre Anna Zaradny et Kasper T. Toeplitz est à la fois un projet ancien et tout nouveau, voire même en perpétuel devenir : ancien parce que les deux artistes ont déjà, à maintes reprises, eu l'occasion de jouer ensemble, comme cela se fait dans les musiques d'aujourd'hui, au hasard de tournées ou festivals, et nouveau parce que c'est l'envie de produire une expérience pérenne, d'éprouver le long terme dans le travail, alterner avancées et stagnations, se poser la question du devenir d'une collaboration, qui les a décidée à penser, ensemble, cette "Station jamais de la vie". Et perpétuel devenir puisque l'envie première est d'éprouver des formes différentes à chaque fois, s'intéresser plus à l'architecture (celle de la musique, mais également celle du lieu dans lequel celle-ci est présentée) ou au passage du temps, plutôt que de bâtir l'idée d'un répertoire, d'une situation prévisible, d'une assurance – et la même attitude vaut pour les instruments utilisés, puisqu'à leur habituels ordinateurs les deux musiciens peuvent décider d'inclure d'autres instruments qui pointent vers leur mondes musicaux passés, comme le saxophone, la basse, le violoncelle ou les gongs, voire d'aller vers des instruments ne produisant pas sons – images pour l'une, lumière pour l'autre.
"Stacja Nigdy w Życiu" : une architecture de la perte, en reconstruction permanante.

Anna Zaradny
laptop, sax (cv)

Kasper T. Toeplitz
laptop, bass, tam

rendre audible la rencontre fortuite du lieu et du moment plutôt que de jouer encore et encore le même répertoire ; une architecture des désirs et du passage du temps, ou alors de leur dissolution dans le sonore


Kasper T. Toeplitz & Anna Zaradny
Stacja Nigdy w Życiu

lp AussenRaum

NEVER-NEVER-NEVER : The ultimate cry for freedom, not a revindication, not a position, but the fullness of dreams : the will to do it, do whatever, the way I want. Not even do, no hopes, no future, just the state of "NOW", will not change will not move, you can do whatever you want I NEVER – JAMAIS ! – will and not even shall I listen to you. You can torture me, don't feel the pain, don't even care. NEVER never even was a close cousin to "NO", NO is statement NO is rebellion, NO is a position, against, not good, try something else, no good, a proposition, when NEVER is just pure dreaming, alone in space, no past, no nothing – NEVER lets you change your mind as often you only want, no consequences, since NEVER made it happened, I NEVER said anything like this and who are you and what are you talking about ? NEVER puts this sound, any sound, in front of that one, or follows it, just because, no rules, no esthetics, concerts for empty rooms – JAMAIS de la vie ! – you have not seen it and maybe there was nothing to see and when was it after all. NIGDY w życiu, and you can't prove it anyhow. You can't argue with a dream. Never, never in (your) life.

Two pieces, seemingly appearing out of the void, culminate – and fade away. It's at "Station Never in Life" ("Stacja Nigdy w Życiu" in Polish) where Kasper T. Toeplitz and Anna Zaradny meet for their first duo LP. At the station we experience their music like giant wagon trains slowly passing by. Incredible rich textures emerge and disappear again – a permanent reconstruction, an architecture of loss. The recording features Anna Zaradny on saxophone, playing the instrument in her unique way emanating sounds you might have never heard before as well as Kasper T. Toeplitz on bass and both of them using computers. This is at the same time and old project and a brand new one, or perhaps one in perpetual becoming: the two artists have already played together in many occasions in the past, but this time what is played is a project of a long-term collaboration, a way to explore the passing of time, trying new forms each time, working on the architecture of the proposed music but also the one of the venue in which the sounds will exist: a perpetual reconstruction of a crushed architecture.

25, 26 & 27/01/2016 Residency at "La Muse en Circuit". Presentation of the work in progress on 27 (with invitation)
30, 31/01/2016 Festival Reims scènes d'Europe, Comédie de Reims. Produced by Césaré CNCM
14/03/2016 Concert at "Atelier de l'Etoile", Besançon
16-20/03/2016 Residency at Lieu Multiple, Poitiers. Concert, "End of Residency" on 20/03/2016

First Demo, mp3